مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

مطابق با مطالعات، انار میوه ای بوده که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد، آنتی اکسیدان های موجود در آن حتی قوی تر از آنتی اکسیدان موجود در شراب قرمز و یا چای سبز می باشد. چیزی که باعث می شود این میوه تا این حد خاص باشد، وجود سه نوع آنتی اکسیدان به نام تانن ها، آنتوسیانین ها و الاگیک اسید می باشد. این میوه در تقویت سیستم ایمنی بدن فوق العاده موثر می باشد. به غیر از این، انار منبع خوبی از اسید فولیک، پتاسیم، نیاسین، ویتامین C، آهن، کلسیم و فیبر نیز می باشد.
مزایای انار
یکی از موثرترین مزایای انار، همانگونه که قبلا ذکر شد، مرتبط با آنتی اکسیدانی به نام تانن می باشد. این میوه خطر بیماری های قلبی و اختلالات قلبی را کاهش می دهد. باعث پایین آوردن سطح کلسترول بد در بدن و کاهش تنش اکسیداتیون در عروق می گردد. مزایای روغن دانه ی انار برای پوست نیز به خوبی شناخته شده است. روغن این میوه دارای خصوصیت تولید سریع کراتینوسیت (اجزاء اصلی اپیدرم) بوده و بنابراین بازسازی سلول ها را تحریک کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
انار دارای ویتامین های C، E و A، همراه با کلسیم، آهن، اسید فولیک و پتاسیم می باشد. مصرف آب انار یک روش طبیعی و موثر برای بازسازی سلول های پوست می باشد. مصرف منظم آب انار باعث افزایش توانایی پوست به منظور درمان سریع تر شده و چرخه ی عمر سلول های پوست را افزایش داده و در نتیجه باعث بهبود رنگ پوست و به تاخیر انداختن علائم پیری می گردد.
هنگامی که رادیکال های آزاد در بدن ساخته می شود، آن ها سلول های بدن را به منظور به دست آوردن الکترون ها تخریب می کنند. تجمع چنین رادیکال هایی غدد چربی را به منظور تولید سبوم بیشتر تحریک کرده و به واسطه ی تولید بیش از حد این ماده، فولیکول های مو مسدود می شوند. در نتیجه، این مشکل توسط ظهور جوش هایی در پوست آشکار می شود. آنتی اکسیدان ها این رادیکال ها را توسط دادن یا پذیرش الکترون خنثی کرده و در نتیجه باعث پایداری آن ها شده و به کمک می کنند تا این الکترون های آزاد از طریق ادرار از بدن خارج شوند. همان طور که ذکر شد، از آن جا که انار منبع عالی از آنتی اکسیدان ها می باشد، این میوه قطعا یک روش درمان موثر برای آکنه و انواع دیگر مشکلات پوستی می باشد.
خطرات ناشی از ضعف جنسی و سرطان پروستات برخی از شایع ترین بیماری های پزشکی بوده که مردان با آن مواجه هستند. مردانی که از تصلب شرایین رنج می برند (تنگی عروق ایجاد شده توسط رسوب چربی) بیشتر مستعد ابتلا به ضعف جنسی هستند. آنتی اکسیدان های یافت شده در آب انار به جلوگیری از تصلب شرایین کمک می کنند و بنابراین باعث کاهش خطر ابتلا به ضعف جنسی می گردند.
یکی از مزایای عمده ی انار برای مردان هنگامی به دست می آید که میوه با روش های متداول در درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار گیرد. این امر به واسطه ی این می باشد که کیفیت میوه باعث کاهش سطوح آنتی ژن خاص پروستات (PSA ) می گردد. این واقعیت به آزمایشات بالینی انجام شده توسط دکتر آلن پانتوک و دکتر آری بلدرگان برمی گردد. بر اساس موسسه ی ملی سرطان، آب انار تحت بررسی آزمایشگاهی قرار گرفت و پتانسیل بالقوه ی آن در پایین آوردن یا افزایش معکوس سطوح PSA در مردانی که قبلا درمان های موضعی سرطان پروستات را دریافت کرده اند، کشف شد. در تست های آزمایشگاهی، آب میوه ی انار با رشد سلول های سرطانی تداخل داشت. این امر به این دلیل است که میوه ی انار غنی از مواد شیمیایی گیاهی می باشد. در یک آزمایش نشان داده شد که زمان دو برابر شدن PSA به تاخیر افتاده و بیماری نیز ثابت ماند.
اکثر مردم به خوبی از مزایای انار برای کاهش وزن آگاه هستند. این میوه به واسطه ی خواص طبیعی آن به منظور پاک کردن بدن و فراهم آوردن انرژی برای بدن، با کاهش وزن در ارتباط است. به غیر از این، انار به کاهش خستگی نیز کمک می کند چون باعث خذف سموم از بدن شده، از فرسوده شدن دندان جلوگیری کرده و مانع از آرتروز (تجزیه ی مزمن غضروف در مفاصل) شده و با اثرات آلودگی و فشار خون مبارزه می کند.
بنابراین با دانستن خواص درمانی انار شما می توانید این میوه را بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید. تحقیقات نشان داده که زنانی که از این میوه به صورت منظم استفاده می کنند، کمتر در معرض سرطان پستان قرار می گیرند.